maandag 15 december 2008

Kerst in aantocht

Jaja het is alweer midden in december (bijna) en dat betekend dat de kerst heel erg vlakbij is. Dit is geloof ik de 24ste kerst die ik mee zal maken en dat is wel een beetje bijzonder. Het feit dat je iets zovaak mee hebt gemaakt betekend dat je er iets over kunt zeggen lijkt mij, en dat ga ik dan ook doen.

De kerstspellen schieten het eerst in mijn gedachten, ik was Elisabeth, ben nooit Maria geweest en dat was altijd wel triest, maar ja, je kunt niet alles hebben he. Het meest bijzondere aan de bevalling van Elisabeth was altijd dat het kindje Johannes binnen 3 seconden onder de jurk vandaan getrokken was, ik vraag me af of dit ook echt het geval was?

Dan hadden we natuurlijk ook het kerstballen kerstspel, over al die kerstboom-figuren die niet wisten wat kerst was. Met hoe langer hoe meer mensen ik praat kan ik deze ervaring delen, want volgens mij zijn er geen jongeren van mijn leeftijd die dit spel niet in hun nachtmerries terug zien...Ik was een kerstklokje, dat was wel speciaal hoor, want daar waren er minder van dan van de kerstballen. Tot op de dag van vandaag ken ik de versjes nog uit mijn hoofd. Argg.

Gelukkig behoor ik nu tot de oude garde die mag kijken naar de kerstspellen van kinderen. Waar ik voorheen zelf de teksten moest leren en vergat, kan ik nu kijken naar kinderen die vol zenuwen de tekst brabbelen. Dit brengt me meteen naar advent, zie je jezelf nog staan als je het kaarsje aan mocht steken en na 100 pogingen de kaars aanhad en weer uitblies samen met het lucifertje? Ach ja, het leven is geen krentenbol.

Ik heb nu bijzonder veel zin in de kerst. Vanaf augustus zingen de grote sterren de kerstwijsjes alweer en de eerste kerstkaarten zijn mijn kant al opgekomen! Eerste kerstdag kijken we naar de kinderen die een stukje doen onder de kerstboom. We krijgen warme chocolademelk en kerstklokjes en daarna gaan we naar huis om vervolgens samen heerlijk kerstbrood te eten, een wandeling te maken en te gourmetten. Dit allemaal in de geweldige wetenschap dat Jezus voor ons naar de aarde kwam. Voor mij geen X-mas, ik vier lekker Christmas.

Geen opmerkingen: