maandag 15 december 2008

Gesprekken met mijn kat

Terwijl ik hard werk aan mijn scriptie, solliciteer tot ik erbij neerval, mijn beesten verzorg, afspraken maak en nakom,ligt onze kat opgekruld op mijn bed. Hij snurkt een beetje want hij is verkouden en af en toe beweegt zijn pootje omdat hij in zijn dromen een muis heeft gevangen. Ik kijk jaloers naar hem, hij merkt dat ik naar hem kijk en vraagt, met slaperige oogjes, wat er aan de hand is. En voor ik het merk, ben ik verwikkeld in een gesprek, met onze kat Gideon.

Ik vertel hem over de moeilijke dingen die ik meemaak. Zoals de scriptiehoofdstukken die iedere keer teruggestuurd worden en de sollicitatiegesprekken waar ik me afvraag of ze me wel aardig zullen vinden. Ik vertel hem over mijn zorgen over geld en over de onzekerheden die alle dingen met zich meebrengen. Hij luistert naar me, terwijl zijn oogjes zich soms langszaam samenknijpen, legt zijn pootje tegen mijn gezicht terwijl hij mijn relaas aanhoort en aan als de frustratie me soms even teveel wordt, duwt hij zijn kopje tegen mijn gezicht aan.

Als ik klaar ben begint hij te praten: "Laura, ik ben maar een kat, ik weet niet veel van het leven dat jij leeft, ik heb nooit een scriptie hoeven maken of moeten werken, maar ik zal je vertellen hoe ik leef."

Hij gaat zitten met een rechte rug en kijkt me aan met zijn groene ogen. Dan begint hij te praten:"'s nachts slaap ik heerlijk op de bank, het plekje waar ik lig wordt heerlijk warm, voor het slapen gaan praat ik nog even met de hond over hoe bijzonder het is dat we een huis hebben en mensen die ons af en toe eens een knuffel of een kopje geven. Joel is wat dommer, dus die begrijpt niet alles wat ik zeg, maar hij is lief en weet dat hij een goed huis heeft. Daarna dommelen we allebei in en als ik wakker wordt zie ik de baas in de kamer.Ik klim op zijn buik, terwijl hij zijn kopje koffie drinkt, knuffel ik hem wakker.

Als de baas naar zijn werk gaat komt de vrouw meestal uit bed. Ik loop, samen met Joel naar haar toe en terwijl Joel met haar gaat eten, kruip ik op haar bed om nog even te genieten van het warme bed. Als het bed opgemaakt wordt en de vrouw gaat met de hond naar haar kamer om tijd met de Grote Baas te besteden, dan ben ik soms ontdeugend, ik krabbel tegen de deur en ren snel weg.

Jij bent ook vaak beneden, ik vind je lief want je bent zo slaperig. Ik weet precies hoe ik iets gedaan moet krijgen van jou. Als ik eten wil, dan sla ik gewoon met mijn poot tegen je been en kijk je boos aan, je geeft me dan eten, maar als je dat niet doet, dan kom ik je gewoon net zo lang afleiden tot je doet wat ik wil.

De rest van de dag breng ik lekker bij jou op de kamer door, slapend op de kachel of het bed, soms ga ik op de kamer van Wendy liggen op zo'n heerlijk kussen of ik eet eens rustig uit mijn bakje. Overdag plaag ik Joel ook wel, ik daag hem net zo lang uit tot hij achter me aanrent. Soms knuffelen we ook, maar dat mag niemand zien hoor. Dan is het alweer avond, ik kijk lekker tv met de baas en de vrouw en als zij naar bed gaan, nou dan ga ik lekker met Joel kletsen.

Ik weet niet waarom je het leven zo druk maakt, ik weet niet waarom je zo onzeker bent, of waarom je zo hard moet werken dat je nooit eens even lekker kan liggen op de kachel. Maar ik denk dat je misschien wat meer op mij moet gaan lijken, want ik weet zeker dat je dan veel meer zult genieten van het warme huis en je volle maag. Misschien, als het wat beter met je gaat,kom je 's avonds eens bij Joel en mij liggen, dan praten we samen over de warme kachel en de lekkere bank en het kleed waar we op kunnen liggen.Ik raad je alleen niet aan om de vrouw te slaan als je eten wilt, er zijn dingen die alleen een kat mag doen."

Geen opmerkingen: