donderdag 4 december 2008

De burgelijke stand

Daar gaan we dan, Ron en ik, naar het gemeentehuis. We verwachten een hele lange rij omdat het donderdagavond is, de enige avond dat het gemeentehuis open is. We komen binnen en toetsen onze wens in op een digitaal aanraakscherm (er is vast een mooi woord voor)en krijgen een briefje uitgeprint met een of andere code (het lijkt wel een wachtwoord van een ondringbare computer) Onze code verschijnt op het scherm zodra onze billen de stoelen raken, we staan weer op en lopen naar loket 5.

De vrouw kijkt ons aan, ik besef dat ze verwacht dat we zeggen wat we willen. Ik kijk naar Ron, hij zegt niets, dus ik zeg "we willen trouwen" de vrouw vraagt meteen onze ID-kaart en begint te typen. Jammer, ik had wel 3 dikke zoenen en een gratis bruidstaart met kaarsjes verwacht van de vrouw achter het loket, wegens dit heugelijke feit namens alle inwoners van Den Helder. Helaas, peanutbutter, dat zit er niet in.

Ze vraagt naar de dag waarop we willen trouwen: 5 juni...is dat 5-6? Ik reken: januari, februari,maart, april, mei,juni, ja! Ze typt weer allerlei zaken in. Dan stelt ze de bewuste vraag: Hoe laat? Ron en ik kijken elkaar verschrikt aan, ja uhm hoe laat eigenlijk.....De vrouw achter de balie glimlacht alsof ze dit al 100 keer meegemaakt heeft. Ron en ik denken: wat hadden we ookal weer in gedachten? Hulpsmekende blik naar de baliemevrouw.... Ze krijgt medelijden met ons en zegt dat "om 14.00u en 15.00u zijn de meest gebruikelijke tijden" alsof ze ons halve antwoord bij Party en Co goedkeurd.

Ze begint te typen en praat tegen haar collega over hoe irritant het nieuwe systeem is, waar de agenda digitaal is. Ow,oeps "5 juni is een populaire datum, we hebben om 14.00u al iemand staan. Maar goed dat we daar nu achter komen." Ze lacht, wij lachen terug. Uhm wat nu? "Ik kijk naar Ron, 12 juni?" Die kan nog wel, dus 12 juni it is....

"Wanneer willen jullie in ondertrouw?" We krijgen het gevoel dat we bij een examen zitten waar we niet voor geleerd hebben. Maar nu doe ik net of ik er verstand van heb en blader door mijn agenda met een "ik-had-het-ergens-opgeschreven-blik." De mevrouw doorziet de truc wel, maar zegt er niets van. Ik kijk naar Ron..."is eind maart wat?" Ron kijkt me aan "ik dacht eerder aan eind januari."

We krijgen een papiertje mee met alles erop en die steken we in de "trouwmap" alles netjes bij elkaar. Wat zijn we weer georganiseerd.

1 opmerking:

Jodelieh Blue zei

Tsja wie heeft ooit gezegd dat trouwen makkelijk is... hihi...