dinsdag 28 oktober 2008

Meneer Herfst (Seizoenen deel 1)

Het was al bijna november toen de herfst het zat was, hij was het zat om in zijn luie stoel te moeten zitten met de donder, de bliksem en de hagel netjes in de kast. Hij was het zat om thee te drinken en dr Phil te kijken zonder ook maar enige vorm van actie. Hij belde de winter op om te vragen of deze wel eens het probleem had dat de tijd nog niet aangebroken was om winter te worden terwijl het volgens de seizoenkalender al winter was. De winter barste bij die vraag in tranen uit, ook hij kende het probleem.

Meneer winter haalde aan de telefoon allerlei herinneringen op over de tijd dat hij nog kon vriezen uit volle kracht, de tijd dat zelfs Willem Alexander zijn ijs niet kon weerstaan en zelfs onder een andere naam de elfstedentocht meedeed, de tijd dat kleine Laura leerde schaatsen, de tijd van de liedjes over de witte kerst. Maar zijn kracht nam af, hij kon het niet meer zo laten vriezen, hij wilde zo graag een witte kerst, maar door zijn enorme ouderdom kreeg hij het vaak niet witter dan een paar vlokjes en niet op kerst maar een paar weken na die tijd. En voor meneer Herfst en meneer winter het wisten waren ze beide aan het huilen.

Meneer Herfst besloot dat het genoeg was geweest, hij wilde weten of mevrouw Lente en mevrouw Zomer hetzelfde probleem hadden, hij belde eerst mevrouw Zomer op, haar zonnige stem antwoordde toen zij het probleem gehoord had, "ach meneer Herfst, wat naar toch dat u nog steeds niet de mogelijkheid heeft om iets te doen. Hoe kan dit toch, wat houdt u tegen?" Meneer Herfst wist het niet, hij zou bijna weer in tranen uitbarsten, maar dat deed hij niet, hij is natuurlijk een man, en mannen huilen niet als zij een vrouw aan de telefoon hebben. "Dus u kent het probleem niet?" De Zomer was even stil, "nee" antwoordde zij toen, "ik kom gewoon als het mijn tijd is, eerst langzaam, mevrouw Lente en ik spreken altijd goed af wanneer zij gaat en wanneer ik kom. Misschien moet u mevrouw Lente eens bellen om raad, zij is een wijze vrouw."

En dus belde meneer Herfst mevrouw Lente op. Hij legde haar uit dat hij nog steeds met zijn pantoffels aan zat en dat hij inmiddels klaar was om op te staan, maar dat hij op de een of andere manier maar niet door kon breken. De Lente lachte een zonnige lach "ach meneer Herfst" zei ze "meneer Winter is voor mij, voor een vrouw is het makkelijk om een man weg te dringen, ik kom altijd op tijd. Mensen zien mij zoveel liever dan meneer Winter en meneer Winter is lang zo sterk niet meer als voorheen. Ik kom gewoon met al mijn zonlicht en nieuwe blaadjes en meneer Winter is zo verdwenen, hoe graag ik hem op persoonlijk vlak ook mag, professioneel is hij niet zo sterk." Meneer Herfst knikte en bleef stil. "Ach, meneer Herfst, u heeft het ook niet makkelijk, u moet een vrouw wegdrukken en mevrouw Zomer is toch wel sterk en daarbij zien de mensen haar liever dan u. Misschien moet u gewoon proberen alles uit de kast te halen en de mensen laten zien dat u er nog bent."

Gesterkt door de opmerking van mevrouw Lente en de gedachte te willen bewijzen dat mannen sterker zijn dan vrouwen begon meneer Herfst rondjes door zijn kamer te wandelen. Hij inspecteerde de donder en de bliksem, inspecteerde de hagel en de wind en zag dat hij van alles meer dan genoeg had. Hij prikte een datum en kwam op de dag dat de mensen de klok van 3.00 naar 2.00 zetten. Hij lachte, dat was de ideale datum omdat de mensen dan blij zijn dat ze langer mogen slapen. Nou hij zou ze laten zien.

En toen de dag aan was gebroken begon hij het op te bouwen, een beetje wind, een beetje regen een beetje kou en steeds meer en meer en meer. Tot hij vond dat de tijd gekomen was, hij zette de deuren kou, donder, bliksem en hagel open en de hele omgeving sidderde.

Meneer Winter belde op "ik heb gezien dat u er bent" riep hij uit. Meneer Herfst vertelde hem het hele verhaal, hoe het stellen van een deadline hem had geholpen. Meneer Winter was geinspireerd, hij zei "ik hang snel op, ik ga mijn kasten inspecteren en een datum prikken."

En nu genieten we van meneer Herfst en ik denk dat we ook wel een en ander van Meneer Winter zullen zien. Toch hoop ik stiekem dat de vrouwen Lente en Zomer toch sterker blijken te zijn.