dinsdag 11 november 2008

Levenswijsheid

De meeste mensen zeggen pas levenswijsheid te hebben als zij dik in de 60 zijn. Ze hebben zware tijden, strubbelingen en problemen meegemaakt. Ze hebben kinderen opgevoed, hard gewerkt voor het pensioen, centen bij elkaar geschraapt en nog meer van dit soort levens-tekenende zaken meegemaakt.

Nu ben ik nog geen 60, ik ben er niet eens in de buurt, ik heb nog geen kinderen opgevoed, denk nog niet aan mijn pensioen en het enige waar ik tot nu toe centen voor bij elkaar heb hoeven schrapen is om die leuke film te kopen die ik al zo lang wil. Maar toch beschik ik over levenswijsheid.

Levenswijsheid is een wijsheid die niet zomaar alleen maar wijs is, het is een wijsheid die alle wijsheid te boven gaat en daarom de wijsheid der wijsheden genoemd wordt. Iemand die over wijsheid beschikt is wijs, maar iemand die over levenswijsheid beschikt is levenswijs. Dit is een wijselijk (ehm, ik bedoel wezenlijk) verschil. En ik beschik hier dus over, over levenswijsheid dus.

Deze levenswijsheid heeft mij door momenten heengesleept, moeilijke momenten, zoals de dag dat mijn hamster overleed. Deze wijsheid heeft mij door tijden van zware tekortkomingen heengesleept, zoals de keer dat ik de DVD die ik wilde niet kon kopen omdat ik al een cd had gekocht. En deze wijsheid heeft mij behoed voor het maken van ernstige fouten, zoals het kopen van die broek die net even te duur was.

En nu, sta ik op het punt om deze wijsheid met jullie te delen. Vergis je niet, als je niet toe bent aan een levensveranderende ervaring raad ik je aan niet verder te lezen, want op het moment dat je de wijsheid leest zul je niet meer terug kunnen naar de oude staat waarin je tot nu toe geleefd hebt.

Hoe deze wijsheid toe te passen? Herhaal het voor jezelf, keer op keer. Als je bijvoorbeeld niet meer in de spijkerbroek past die je laatst gekocht hebt, blijf het herhalen. Of als je goudvis verdronken is, geef de moed niet op, maar filosofeer over deze wijsheid. Ik garandeer je, je zult opkrabbelen uit je misere en je zult het leven lachend tegemoet zien!

Nu is het dan eindelijk zover, ik zal je de wijsheid verkondigen. Ik voel dat ik je genoeg heb voorbereid, je hart is rijp om de wijsheid te ontvangen en toe te passen. Daar gaat hij dan, hou je vast, lees het herhaaldelijk om het goed in je op te nemen en het meest belangrijk van alles: Leer het uit je hoofd!
Dan nu, bij deze, mijn levenswijsheid:

"Het leven is geen krentenbol"

Geen opmerkingen: