dinsdag 19 augustus 2008

Antworks (2)

Ik heb een aantal mensen beloofd weer te bloggen op het moment dat ik meer mierennieuws had (na het slagveld dat ik eerder beschreven had) dus bij deze. Afgelopen zondag heb ik de hulp ingeroepen van mijn vriend David. Deze jongen heeft een enorme fascinatie voor insekten en andere dieren en toen ik hem verteld had over het slagveld dat mijn mieren onder elkaar hadden gaf hij me de doodleuke oplossing "je hebt meerdere verschillende kolonies bij elkaar." En ik maar denken dat alle mieren hetzelfde waren (op de rode en zwarte na dan) Ze mochten elkaar dus gewoon niet zo.

Maar David wilde mij graag assisteren in de zoektocht naar de ware mierenkolonie. Samen met Ron en David ben ik na de kerkdienst naar het huis van David gegaan, we hebben gelachen om zijn schildpad en zijn chinchilla geknuffeld en gegriezeld van zijn vogelspin, het was er gezellig, maar toen moesten wij toch echt het bos in togen. Wij hebben het hele bos doorgelopen, maar geen mier te bekennen! Op zijn hoogst 2-3 maar als je er 25 nodig hebt om in je bakje te doen houdt het al snel op. Dus liepen we richting het vogelasiel, op aanraden van mijn broer die zeiden dat daar veel mieren zaten. En ja hoor, daar liepen ze allemaal! We begonnen de mieren in een bakje te doen en toen vonden we hun holletje. Hier heb ik geleerd dat de man daadwerkelijk van de aap afstamt want ze begonnen meteen stokjes in het holletje te stoppen net zoals de de chimpancees wel ziet doen! Fascinerend.Jammer voor hen dat het niet werkte en uiteindelijk storte het holletje zelfs in! arme mieren, dat brak mijn vrouwenhart wel even. Gelukkig hadden ze al snel een ander holletje gevonden en ook daar werd een stokje ingestoken en onmiddelijk miegelde het van de mieren.

Ik had al ongeveer 20 mieren toen David een experiment wilde doen. Wat zou er gebeuren als er een sprinkhaan bij de mieren gezet werd. Hij ving een sprinkhaan en opeens doken er een paar mieren op hem. Eentje beet zich vast in zijn oog. Ik durfde niet te kijken, mijn huisdieren waren de sprinkhaan gewoon aan het afmaken! Ik smeekte de jongens of ze de sprinkhaan vrij wilde laten en uiteindelijk reageerden ze op mijn pleiten, David haalde de sprinkhaan eruit en dat beestje bleef een hele tijd op zijn hand zitten om uit te puffen. Nadat er bijna nog een expiriment met het arme beestje was uitgevoerd heb ik het gepakt en vrij gelaten. Het leek wel op de scene uit FREE WILLY, met dit kleine verschil dat het een sprinkhaan was en geen orca. Maar nu had ik een bakje vol krioelende mieren die elkaar met rust lieten! Het spijt me koninginnenmier, maar ik neem uw onderdanen mee. Thuis aangekomen dacht ik "hoe krijg ik ze nu in de antworks" maar Ron zei dat ik ze in de koelkast moest zetten, dan werden ze rustig! En tja het werkte. En nu zijn Marie, Truus, Marieke en Ans (alle mieren zijn vrouwtjes)lekker aan het graven in de antworks, het (bijna) killen van de sprinkhaan is hun laatste verzetje geweest! Ik ga ze heropvoeden, vertellen dat ze lief moeten zijn voor hun medebeesten. Stel je voor, als ze ontsnappen eten ze mijn hamster op! Nee hoor,dat moet ik niet hebben, ik heb een terrein voor hen gemaakt waar ze trektochten door houden net als in 'van etter tot engel" dat zal ze leren!

Geen opmerkingen: