maandag 20 april 2009

De algemene mening

Nu ik hier aan het typen ben besef ik dat het maandagavond is, stormen mijn gedachten door mijn hersenpan van menselijke grootte. Ik koppel de gebeurtenissen van vandaag ineens aan een groot gedachtegoed van de Nederlanders. Nederlanders, zoals ik hen heb leren kennen, houden van discussieren, gaan elkaars mening niet uit de weg, provoceren, lokken de meningen van anderen zelfs uit tot een emotionele hoogte. Onder de pet ‘vrijheid van meningsuiting’ staat ieder persoon met een mening vrij om deze mening te uiten ook als het de mening van de ander onderuithaalt. Dit kan tot ingewikkelde tavarelen leiden, maar goed daar zijn we dan ook Nederlander voor.

Maar in al deze verschillende meningen heb ik een mening kunnen ontdekken die door iedere Nederlander gedeeld wordt (behalve door de Nederlander die zegt het er niet mee eens te zijn gewoon om het er niet mee eens te zijn omdat hij een Nederlander is) Over de formulering van deze mening moet ik wel goed nadenken, omdat iedere Nederlander het misschien wel eens is met de gedachtegang van deze mening, maar niet iedere Nederlander zal dezelfde formulering geven voor deze mening. En als ik de verkeerde formulering geef zijn Nederlanders meer geneigd te discussieren over de formulering dan dat zij zullen erkennen dat de gedachtegang in het straatje van iedere Nederlander past.

Daarom, na een aantal slapeloze nachten waarin ik alle mogelijke formuleringen en discussiepunten rondom de formuleringen in mijn gedachten heb rond laten gaan ben ik tot een formulering gekomen die alle Nederlanders tevreden zal stellen (behalve de Nederlanders die zeggen het er niet mee eens te zijn gewoon om het er niet mee eens te zijn omdat het Nederlanders zijn) Het is een formulering die de gedachte weergeeft maar de grote van het gevoel van de betrokkenen open laat voor een eigen invulling. Bij deze kom ik dus met de formulering van de mening die wij Nederlanders gemeenschappelijk hebben: “Maandag is niet de beste dag van de week.”

Nu is het niet zo dat ik alleen maar de gedachten, uitspraken en visies van de Nederlanders rondom mij verwoord. Ik zelf, persooonlijk, heb ondervonden in mijn 23 levenjaren, dat deze mening van de Nederlanders niet slechts een mening is, onderhevig aan de gedachte dat iets klopt tot het tegendeel bewezen is. Deze mening klopt, het tegendeel kan niet bewezen worden, omdat iedere Nederlander deze mening niet alleen is toegedaan vanwege de mening, maar vanwege persoonlijke ondervinding, net als ik.

Neem nu de dag van vandaag, maandag, zoals ik gezegd heb: de meesten van jullie weten dat ik binnenkort met Ron trouw. In de voorbereiding van deze dag komen natuurlijk verschillende activiteiten aan de orde. Zo moet men bijvoorbeeld denken aan het bezoek aan de zonnebank welke ik dan ook met de grootste trouw bezoek. Het gaat er namelijk om dat ik een mooie egale bruine kleur krijg. Ik doe er alles aan om egaal onder de zonnebank vandaan te komen en tot deze maandag ging dat prima. Maar nu moest ik naar mijn werk fietsen, hetgeen geresulteerd heeft in een lichtroodverbrand gezicht met….twee witte streepjes rond mijn neus……maandag dus.

Of ik denk aan het briefje met opgaven voor het voorgangersontbijt dat ik kwijt was. Het moest ergens liggen in de schade die de tornado in mijn kamer achtergelaten had. Het kwijt-zijn van dit briefje resulteerde in het doorzoeken van al mijn mailtjes naar de namen van mensen die zich opgegeven hadden. En, tja wat gebeurt er op maandag als je het briefje kwijt bent en eindelijk al de mailtjes doorgeworsteld hebt…? Inderdaad, op het moment dat je net klaar bent, kijk je om je heen en…ziet het briefje liggen….maandag dus.

Ik persoonlijk, heb dus, net als iedere andere Nederlander (behalve de Nederlander waar ik al twee keer over gesproken heb), geen twijfel bij de mening dat maandag, niet de beste dag van de week is.

1 opmerking:

Jodelieh Blue zei

ik ben het geheel met je eens... MONDAYS SUCK!