woensdag 1 april 2009

Shop till you drop

Afgelopen dinsdag ben ik in Alkmaar gaan shoppen met mijn moeder. En ik kan je vertellen, niets kan je zo goed laten zien wat er in de wereld gaande is, als een middagje winkelen.

Ik heb de middag besteed, niet alleen aan het zoeken van een LEUKE outfit, hetgeen toch onmogelijk is, maar ook aan het observeren van aparte types onder mijn medemensen.

Zo zijn verkopers bijvoorbeeld zeer aparte types. Ik loop nietsvermoedend een winkel in en zoek met mijn moeder de rekken door. Toch kan ik dat gevoel niet onderdrukken dat ik in de gaten gehouden wordt, ik kijk achterom en zie een vrouw die me recht aankijkt, beledigd bijna. Ik kijk terug en denk aan wat ik gezegd heb, heb ik iets doms gezegd over de kleding? Heb ik gelachen na een opmerking van mijn moeder over de winkel. Ik kan maar niet bedenken waarom de verkoopster me bijna de winkel uitkeek. Mmm volgende winkel dan maar,

Nog zo'n paar priemende ogen en een zuur gezicht. Heb je wel eens opgelet hoe mensen hun mond vormen als zij proberen zuur te kijken. Ineens begon ik een verband te zien. Waar de verkoopsters zuur keken, dat waren de winkels waar slechts 3 kledingstukken hingen tegen een witte muur. De verkoopsters keken beledigd omdat ik in mijn H&M kleding binnen durfde te lopen en de kleding van €80,- euro per tanktop aan durfde te raken I'm sorry.

Je hebt ook verkopers die tegenovergesteld zijn. Zo liep ik een winkel in, keek even rond en keek recht in het gezicht van een verkoper. Hij had zo'n enge glimlach op zijn gezicht en zei: "hallo" op zo'n manier dat ik dacht dat ik in een horrorfilm terecht gekomen was. De winkel maar weer uitgerent. En dan vragen ze zich af waarom je niets koopt aiaiai.

Het allermooiste van de dag vond ik de wat oudere bouwvakker die blijkbaar om de een of andere reden bedacht had dat hij lingerie moest kopen (ik hoop voor zijn vrouw) hij liep als een hoopje ellende door de rekken met bh's, probleem want hij moest wat uitzoeken terwijl hij bijna niet durfde te kijken. We vonden de man terug bij de kassa met een wit slipje in zijn hand gewriemeld zodat het niet op zou vallen. Hij keek om zich heen in schaamte, vond mijn moeders schaterlach en mijn "ik-wil-wel-bemoedigend-lachen-maar-het-ziet-er-echt-bizar-uit-lach"

Dit waren alleen nog maar de mensen die ik deze middag heb geobserveerd. En hoewel ik zelf geen compleet outfit kon vinden, ben ik wel bemoedigd door de voporuitzichten van komende zomer. Mijn mede-vrouw-personen gaan er deze zomer geweldig uitzien, mannen zullen wat hebben om naar te kijken en ik....ik zal wat hebben om over te lachen. De mode van deze zomer: CLOWNSPAKKEN!!!

En zo hebben mijn moeder en ik een hele leuke middag gehad, hoewel er van het eigenlijke shopdoel niet veel terecht kwam.

Geen opmerkingen: