vrijdag 2 januari 2009

Over schoonmaken en rituele verbrandingen

Een mens moet wat voor zijn geld in tijden van crisis, helemaal als je in Den Helder woont en dus maak ik vakantiehuisjes op Texel schoon. Het is apart werk, je gaat met een busje naar de boot, met een grote groep andere schoonmaakwezens stap je op de boot en aan de overkant stap je weer in een busje (inmiddels zijn we een uur verder). Het busje rijdt naar een park en daar stap je uit. Je loopt (hangt af van welk park) naar een kantine en daar krijg je een stuk of 5/6 sleutels in de hand, een emmer en een dweil, have fun.

Zoekend loop ik met mijn emmertje met doekjes aan de fiets, ik fiets niet want het heeft geijzeld, ben niet gek.
Eerste huisje: mensen aan het inpakken
Tweede huisje: ik hoor de stofzuiger (scheelt mij weer)
Derde huisje: Auto voor de deur
Vierde huisje: stressende vrouw, man laadt de auto in
Vijfde huisje: jij beetje vroeg he??? (uhm nee, u moet over 5 minuten uw huis uit zijn arggg maar ik ga wel weer)

Daar sta ik dan met mijn fietsje, na 10 minuten kou gekleumt te hebben besluit ik toch maar weer naar de kantine te gaan (Zoals mijn controleur 5 minuten geleden al aanraadde, maar ik met mijn eigenwijze hoofd niet deed.)Een bakkie koffie later en ik loop weer naast mijn fiets, op aanraden van een man met een leuke herdershond.

Eerste huisje, bijna schoon. Radio aan en het werk kan beginnen, afstoffen, bedden opmaken, koelkast schoonmaken, zuigen, dweilen...best leuk. Maar dan begint het, de badkamer (eigenlijk moet je nu Jaws-muziek op de achtergrond horen terwijl ik dit zeg) Haren zijn echt vervelend, je wrijft ze alleen maar van de ene naar de andere plaats. En dan die halve zeepflessen die omgegaan zijn over het bad, argggg.
En als de badkamer er een beetje schappelijk uitziet beginnen we aan: de wc (welke muziek is enger dan Jaws? Nou die dan als ik zeg: de wc) Laat ik verder maar niet in detail treden, het enige dat ik zeg is dat je soms heel wat moet overwinnen om iets schoon te maken.

En dan ziet alles er netjes uit, we zijn inmiddels 3 kwartier tot een uur verder, maar het resultaat mag er zijn. Een blinkende koelkast en wc. Het kan niet beter.
En als voldoening voor je werk, mag je dan overnieuw beginnen in het volgende huisje (snif)

Om 13.00u stap ik naast de fiets ;-) op naar het laatste huisje, ik heb nog een uur voor de bus naar de boot gaat, dus dat moet goedkomen.Ik loop het laatste huisje in, het is groot, dus ik begin meteen met de slaapkamers (3 stuks) dan zijn die maar mooi gedaan. De badkamer en woonkamer lijken mee te vallen, dus ik doe alles lekker grondig. 13.20, nog een half uur, ik loop de woonkamer en keuken in en val bijna flauw. Op het eerste gezicht was het best schappelijk, maar als je beter kijkt, overal limonadevlekken en vetvlekken en een kindje heeft met wasco op de vloer gekrijt, en natuurlijk niet op de tegels maar in de voegen!

Even denk ik eraan om het dat kind betaald te zetten en de knuffel die ik gevonden heb niet in te leveren maar ritueel te verbranden in de tuin (ik dacht er alleen maar even aan hoor)

Race tegen de klok, afraffelen van de badkamer, maar eindelijk zit ik dan in de bus, net op tijd en om 15.00 beland ik netjes thuis. Maandag weer een dag :-)

1 opmerking:

Jodelieh Blue zei

ach ja... sommige mensen hebben ten minste een baan... whahaha... succes met schoonmaken ;)