donderdag 12 november 2009

Mexicaanse Griebels

Het lijkt wel of mijn blog veranderd in een soort "filosoferen met Laura" in de Margriet ofzo. Maar ik kan er niks aan doen, op de 1 of andere manier, zit nadenken gewoon in mijn wezen. En dan bedoel ik niet het nadenken over de dingen die alleen mij aangaan, maar ook over de dingen die de hele wereld aangaan. (Het is nog niet te laat om te stoppen met lezen!) Deze weken brachten mijn filosofieen mij naar de Mexicaanse griep.

De hele wereld is al maanden in rep en roer want tatatata daar komt ie aan, de Mexicaanse griep! De eerste berichten waren zeer ernstig en angstaanjagend. Kranten stonden vol, mensen die voor de media werkten stonden 24 uur per dag op hun benen, professoren en dokters hadden belangrijke dingen te melden en dit sijpelde door naar het gewone klootjesvolk....ikke dus. Wat moest ik met die informatie?

Gelukkig kwam er snel praktische hulp naast al het gewauwel over de ernst van het alles: mondkapjes. In histerische landen werden ze al gebruikt zo toonden de foto's in de krant. Voorzichtig kwamen de eerste aanbiedingen in Nederland ook, maar men had toch wel kunnen weten dat de gemiddelde Nederlander zich toch wat te nuchter op zou stellen tegen de mondkapjes (dan ziet niemand mijn lippenstift! ) Dus verdween de mondkapjes reclame.

Maar wat nu? Gelukkig schoot de Nederlandse overheid voor ellende ons te hulp met tatatata: een folder . In deze folder stond essentiele informatie om deze ramp af te wenden, 'als je je neus snuit, doe dat dan met een schoon zakdoekje' Dit is natuurlijk bijzonder goede informatie, maar......er was een groot probleem: Nederland is in crisis...denk je nou echt dat de gemiddelde Nederlander het geld heeft om zijn neus maar 1 keer in een zakdoekje te snuiten? Nee dit moet minstens 3 keer zijn om de kosten een beetje te dekken en als je het helemaal goed wil doen, laat dan je zakdoekje drogen en gebruik hem weer!

Dus ook dit helpt niet tegen de Mexicaanse griebels. Wat rest ons dan nog? Keiharde maatregelen: spuiten! Vaccins die in porties van 10 bij de dokter aankomen, in een rij staan en je in laten spuiten met verminkte mexicaantjes zodat de antistoffen netjes aangemaakt worden. Berichten over verpleegsters die het vaccin niet willen geven omdat het alleen maar ellende veroorzaakt leggen wij even naast ons neer. Het is tenslotte de Mexicaanse griep HALLO!!!

Degenen die doorgelezen hebben ondanks kmijn waarschuwing over het filosoferen in de Margriet zitten waarschijnlijk met smart te wachten op mijn filosofieen, aangezien ik nu alleen maar de loop van het geheel kort heb samengevat. Nou, heb nog heel even geduld, ik wil ook even kort mijn eigen ervaringen delen voordat ik afstand neem en met wetenschappelijk onderbouwende filosoferende ellende kom.

Vorige week begon ik te kuchen en te proesten, ik haalde mijn eurostaaf leeg om toch maar aan de enkele-keer-snuiten-zakdoeken te kunnen voldoen. Ik slikte witte pillen (gewoon paracetamol hoor!) en kocht keeldropjes (voor de heilzame werking niet omdat het lekker is!) Ik was bang dat het de Mexicaanse griep was. En omdat 10 van de 15 bezoekers van de jeudgclub ziek waren kon het niet anders! Ik kon er niet meer van slapen (bijna niet meer dan) en was al bang dat ik lekker thuis op de bank mocht uitzieken, wat natuurlijk vreselijk zou zijn!

Uit deze wetenschappelijke beschrijving van het verloop van de grieppreventie in Nederland en de eigen ervaringen ben ik toch maar toe aan de filosofische gedachten.....

VERGETEN

Geen opmerkingen: