zaterdag 30 mei 2009

dubieuze gedachten

Gister was het eindelijk zover, we gingen naar het theater! Als vrijwilliger mogen wij in Den Helder gratis naar een voorstelling en Ron, en mijn ouders hadden de musical 5 guys named Moe uitgekozen! Na een lekkere gourmette zijn we dus naar de musical gegaan, waar we natuurlijk nog enkele mede-christenen tegenkwamen!

De musical begon met een jongeman die over een radio heenhing, alcohol in de hand en een sigaret opstak. Meteen begon mijn christelijke veiligheidsklep te klepperen, roken mag niet meer en al helemaal niet meer in openbare ruimten. Ik was natuurlijk even in staat om als goede christen weg te lopen, maar misschien dat dit een eenmalige actie was.

het verhaal: een jongen die met zijn gedrag ervoor heeft gezorgd dat zijn meisje weg is gegaan, hij drinkt en leeft slecht. Ineens ploefen er 5 guys named Moe uit zijn radio, 5 alteregos's/hersenspinsels, die hem door verschillende nummers leren hoe hij verder moet, een ander zoeken? single blijven? Alles komt aan de orde.

Maar wat was ik geschokt, ik had weg moeten lopen toen het nog kon! Ik was niet zozeer geschokt door de musical, dit zijn de dingen die je kunt verwachten in "de wereld" maar ik was vreselijk geschokt door mijn eigen reactie. Alleen maar omdat het swingde, de stemmen klonken als een klok en de polonaise een groot succes was verloor ik mijn christelijke "ow ow ow" uitdrukking die ik wel bij andere mede-christenen in de zaal zag. Voor ik het wist zat ik als een razende mee te klappen, lachte ik om de generalisatie tussen mannen en vrouwen en enigszinse op-het-randje-grapjes. Sterker nog, ik begon het verhaal in de auto tegen Ron goed te praten! Ik vertelde hem dat ik het een geweldige musical vond met een goed moraal...voor de wereld dan!

Achteraf besef ik dat ik een zwakkeling ben geweest, ik had natuurlijk wijs mijn hoofd moeten schudden, zoals mijn heldhaftige schrijver Adrian Plass altijd doet in zijn dagboeken, maar ik denk dat ik daarvoor gewoon te veel op deze wereld leef.
Ach, ik hou ervan om een beetje te overdrijven ;-)



Geen opmerkingen: